KULIAH DHUHA MINGGUAN SETIAP SABTU 9.30 PAGI DI DARUL HIKMAH KERDAU. SEMUA DIJEMPUT HADIR

Ahad, 17 November 2013

UBAH dan KEKAL - Ustaz Nasrudin Tantawi

1. Sikap yang perlu kita ambil dalam satu - satu pilihan yang kita buat samaada untuk ubah atau kekal mestilah jelas bersandarkan piawaian dan skima yang ditetapkan oleh syara'

a] maksiat dan mungkar WAJIB diubah. Tidak boleh kekalkan kerana ia dimurkai oleh Allah swt dan sabit nas dari Sunnah an Nabawiyah supaya kita menentang mungkar dan maksiat.

b] soleh dan adil WAJIB dikekal. Tidak boleh ubah kerana ia telah dimuktamadkan oleh Allah swt dan sabit dari Sunnah an nabawiyah supaya kita menjadi soleh dan berlaku adil.

c] adapun perkara yang melibatkan kedua - duanya  soleh dan adil. Baik dan bagus, maka HARUS untuk ubah atau kekal. Namun AFDHAL memilih yang terbaik dari keduanya.

d] adapun perkara yang melibatkan kedua - duanya jahat dan zalim. Buruk dan tidak baik, maka WAJIB tolak keduanya. Namun jika tiada pilihan malah terpaksa memilih salah satunya, maka PILIHlah yang paling minima mudharatnya.

2. Asasnya, kita mesti bijak memilih. Berdasarkan neraca Islam. Perkara ini banyak dibahas dalam Feqh Al Awlawiyat dan juga Feqh al Muwaazanat.

3. Jangan memilih untuk UBAH atau KEKAL itu berasaskan sentimen dan mengikut rasa tanpa pedoman atau mengikut pandangan orang tanpa pencerahan melalui suluhan cahaya Islam.

4. Justeru ilmu dan maklumat yang betul dan tepat adalah antara alat perkakas yang sangat utama dalam membantu kita buat pilihan yang betul dan tepat pula.

5. Sementara dalam hal memilih pemimpin Gerakan Islam, maka :

- iman yang mantap,
- akhlak yang soleh dan
- fikrah Islam yang syumul

menjadi priority kepada neraca pilihan kita sebelum kita menimbang asas - asas lain yang menjadi nilai tambah atau pakej  istemewa pada seseorang pemimpin seperti:

a] menilai track recordnya dalam jamaah seperti komitmen terhadap kehadhiran mesyuarat,

b] performancenya terhadap tanggungjawab dan tugas yang diamanahkan kepadanya,

c] penglibatan dan keaktifannya dalam menggerakkan potfolio atau lajnah yang digalas,

atau mana - mana nilai keunikan lain yang mampu membantu seseorang pemimpin agar layak dipilih untuk memimpin Gerakan Islam dan ummah ini.

6. Tentu sahaja nilai negatif perlu dielakkan tanpa kompromi agar pemimpin yang kita pilih adalah terbaik dan hebat pada nilai manusia dan agama.

Contoh sikap yang tidak wajar ada pada seseorang pemimpin Gerakan Islam ini antara lainnya ialah :

a - seseorang yang hanya pandai bercakap dan banyak kritik sana sini tapi diri sendiri gagal membuktikan keupayaan bertindak.

b - individu yang rasa dirinya sahaja hebat, menafikan kehebatan dan kebaikan orang lain.

c - individu yang suka buat provokasi dan saraf samaada untuk memburukan pihak saingannya atau saraf memburukkan diri sendiri untuk menarik simpati ramai bagi melindungi kelemahan diri sendiri.

d - membuat fitnah dan spekulasi negatif .

Sekian. Selamat Berjuang

Nasrudin bin Hassan.
Bakal Mantan Ketua
Dewan Pemuda PAS Malaysia

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...