KULIAH DHUHA MINGGUAN SETIAP SABTU 9.30 PAGI DI DARUL HIKMAH KERDAU. SEMUA DIJEMPUT HADIR

Ahad, 18 Mei 2014

Jangan Gopoh Untuk Melihat Kejayaan Tarbiah.


Ustaz Idris Hj Ahmad
15/5/14

Kena sabar sebagai orang yang buat kerja tarbiah. Tidak ada jalan pintas untuk melihat hasil tarbiah. Benar seperti pepatah Arab "Sabar ikut seperti Nabi Ayub A.S, panjang umur perjuangan ikut Nabi Nuh A.S".

Ada yang berjaya, ada yang gugur di pertengahan jalan. Paling malang gugur bersama dengan musuh. Golongan inilah yang paling merbahaya kerana mereka memahami selok belok di dalam jamaah. Mereka mengetahui strategi jamaah, lebih lebih lagi jika mereka di ranking yang tertinggi di dalam parti. Tetapi InsyaAllah, jamaah tetap akan terpelihara. Mereka yang kianat pula tidak bahagia di dunia lagi, di akhirat Allah yang tentukan.

Kita jangan gopoh untuk melihat kejayaan tarbiah. tarbiah ialah bina manusia, bukan bina bangunan. Bina bangunan mudah kerana ia kaku, tidak berfikir dan bergerak, berlainan dengan manusia ia boleh bergerak dan berfikir sepanjang masa. Benarlah kata Saidina Umar " Didiklah anak kamu sesuai dengan zaman nya, bukan zaman kamu". Begitulah juga di dalam nizam tarbiah Pas yang bersifat anjal dan teguh (tawabit dan mutagayyirat). Sebab itu Pas sentiasa evergreen dalam semua keadaan. Strategi yang diatur tidak pernah membelakangkan Syariat.

Perkara asas iaitu mengenai akidah, syariat dan akhlak . Ini merupakan perkara abjadiat (maratib) di dalam sistem tarbiah yang dilaksanakan oleh Rasulullah SAW kepada para sahabat. Tidak betul di dalam sistem tarbiah, jika daripada awal orang mengenali Pas terus diperkenalkan Tahaluf Siasi, sedangkan perkara asas ia tidak faham dalam diri dia. Jika ini berlaku ia merupakan satu penyelewingan di dalam sistem tarbiah. Mereka ini akan membuat masalah di dalam parti, kerana mereka tidak faham mengenai asas keperluan di dalam sebuah jamaah. Orang seperti ini bahaya kerana mudah kecewa bila ia hanya memikirkan perjuangan ini dari sudut politik semata-semata, bukan sebagai satu tanggungjawab. Ia akan gugur di pertengahan jalan kerana nafasnya tidak panjang.

Menguruskan tarbiah di era langit terbuka bukan suatu perkara yang mudah. Kadang -kadang manhaj yang Pas berikan diketepikan begitu sahaja. Malahan ada yang menolak unsur-unsur asas di dalam tarbiah seperti wala' dan thiqah. Paling bahaya ada yang menganggap wala' adalah candu yang wajib dihindari. Pada mereka Pas tidak maju, jika masih didoktrin dengan konsep ini. Begitu juga dengan anggapan bahawa tidak perlu berjuang bersama jamaah. Mereka menggunakan logik untuk menolak hujah bahawa wajib bersama dengan jamaah.

Hadis Nabi SAW "Wajib atas kamu berjamaah, jamaah adalah rahmat, berpecah merupakan mala petaka". Ini semua hujah tidak dipakai oleh golongan ini.

Mereka mendakwa pemikiran akan terkongkong dan tidak bebas apabila bersama jamaah. Pada hal mereka yang menganggap tidak perlu berjamaah, sebenarnya tetap juga berjamaah, iaitu "jamaah yang tidak mahu berjamaah". Semuanya menjadi cabaran dan memerlukan kepada kebijaksanaan dalam menguruskan tarbiah.

Walau bagaimana cabaran untuk melihat hasil tarbiah sukar dan payah. Namun usaha mesti diteruskan, walau pun setinggi mana ombak yang menghalang perjalanan. Tidak ada kamus kecewa dan putus asa bagi rijal dakwah dan rijal tabiah. Allah marah mereka yang bersikap putus asa di dalam amal, lebih-lebih lagi di dalam amal Islami.

Kita mesti yakin rahmat Allah bersama dengan daya usaha yang kita curahkan. Kejayaan atau kegagalan bukan urusan kita. Allah tidak persoal tentang kejayaan atau kegagalan, yang ditanya ialah usaha dan kerja buat kita. Allah membantu usaha baik kita. Yakinlah usaha baik ini akan memperolehi kejayaan. Buktinya masyarakat sudah boleh menerima Syariat Allah. Walau pun suatu ketika dahulu isu ini dianggap dagang. Alhamdulillah semuanya masyarakat sudah mula berbicara mengenai syariat Allah. Kata-kata nista dan keji tidak lagi kedengaran, cuma ada suara-suara sumbang dari kalangan mereka yang istiqamah tidak mahu menerima syariat Allah. Golongan ini kita serahkan kepada Allah untuk memberi hidayah.


1 ulasan:

  1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI.... KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI.... KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...