KULIAH DHUHA MINGGUAN SETIAP SABTU 9.30 PAGI DI DARUL HIKMAH KERDAU. SEMUA DIJEMPUT HADIR

Jumaat, 29 November 2013

SEBAB APA KITA BERSAMA PAS

Apabila kita mengisi borang Pas, sudah tentu kita ketahui sebab apa kita menjadi ahli Pas. Kita masuk Pas tidak dipaksa oleh sesipa. Semuanya atas kerelaan sendiri. Bukan semua orang berani mendekati Pas, lebih-lebih lagi hendak masuk Pas. Sudah pasti kita tahu risiko bersama dengan Pas, kerana Pas bukan parti kerajaan tetapi parti pembngkang yang sentiasa mencabar kekuasaan BN di negara ini. Ada di kalangan mereka yang ditukar tempat kerja, tidak naik pangkat walaupun mempunyai merit kelayakan. Semuanya tidak menghalang mereka terus istiqamah bersama Pas

Sudah mesti nawaitu kita bersama dengan Pas ialah untuk melihat Islam dihayati di negara ini. Penyertaan kita di dalam Pas bukan kerana mana-mana individu. Kita sertai Pas kerana dasar Pas ialah Islam. Sebagaimana tercatat di dalam Perlembagaan Pas Fasa 3 "Islam sebagai dasar Pas". Kita bukan taksub kepada mana-mana pemimpin. Inilah tarbiah kita kepada ahli yang menyertai Pas. Supaya mereka faham sebab penyertaan mereka di dalam Pas. 

Di dalam Islam Allah menurunkan Surah Al Alaq sebagai ayat yang pertama"Bacalah nama tuhanMu yang menjadikan kamu". Ayat ini memberi erti di dalam Islam memerlukan kefahaman bukan ikutan semata-mata. Masuk Islam bukan kerana ikutan tetapi mesti atas kefahaman. Islam tidak iktiraf kemasukan secara paksa, tetapi mesti atas kerelaan. 

Menjadi hikmah kenapa Imam Al-Shahid Hassan Al-Banna meletakkan al-Fahmu sebagai rukun baiah kepada anggota Ikhwan Muslimin yang pertama. Kenapa beliau tidak meletakkan ikhlas sebagai rukun pertama di dalam baiah ikhwan?. Menunjukkan kefahaman adalah asas yang penting sebelum mereka bersama dengan Ikhwan. Keikhlasan tidak akan terjelma jika tidak ada kefahaman lebih awal.

Pas juga mengambil pendekatan yang sama untuk memastikan supaya ahli yang menyertai Pas, ialah faham terlebih dahulu. Supaya ahli tidak kehilangan arah ketika mereka bersama dengan Pas. Sebab itu ahli Pas tahan diuji samaada ketika menang atau kalah. Walau pun ada pemimpin lari, ahlinya tidak. Mereka tetap istiqamah. Mereka faham bahawa pemimpin boleh datang dan boleh pergi, tetapi parti mesti diteruskan.

Jika ada di kalangan ahli Pas tetapi tidak faham disiplin parti, maka mereka perlu diluruskan kefahaman mereka. Setelah ditegur dan diluruskan tetapi masih bersikap degil. Maka mereka ini layaklah dilebel sebagai ahli Umno, tetapi memegang kad keahlian Pas. Jika benar sebagai ahli Pas yang tulin mereka tidak berkelakuan demikian.

Jika matlamat kita menyertai Pas mempunyai agenda peribadi, mereka ini tidak tahan lama bersama dengan Pas. Nafas mereka pendik dan semput tidak mampu untuk berada di landasan perjuangan yang panjang. Jika matlamat kita untuk mendapat habuan dunia, pun agak sukar. Kerana Pas sebagai parti pembangkang bukan parti kerajaan di peringkat pusat. Budaya di dalam Pas bukan projek diberi kepada mereka yang tidak layak. Atau dalam erti kata yang lain diberi kepada kroni. Kalau masuk Pas tujuan untuk bertanding, ini pun tidak akan tercapai. Kerana kerusi yang Pas bertanding, tetap terhad. Misalnya jika di dalam satu kawasan mempunyai 3000 ahli, mungkin yang dipilih oleh parti tiga orang sahaja untuk bertanding.

Begitu juga jika matlamat kita menyertai Pas untuk menjawat jawatan di dalam kerajaan yang memerintah. Ini juga merupakah sikap yang salah. Perlu diingat jawatan di dalam kerajaan begitu terhad. Bukan semua ahli diberikan jawatan. Oleh itu kita akan merasa kecewa jika nawaitu kita tidak tercapai. InsyaAllah marilah sama-sama kita mendidik diri supaya perbetulkan niat kita bersama dengan Pas.

Idris hj Ahmad
23/11/13

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...