KULIAH DHUHA MINGGUAN SETIAP SABTU 9.30 PAGI DI DARUL HIKMAH KERDAU. SEMUA DIJEMPUT HADIR

Khamis, 11 Jun 2009

Perbahasan Ucap Tema Ketua Pemuda PAS Pusat

Oleh :


Shahril Azman Bin Abdul Halim Al-Hafiz

Timbalan Ketua Pemuda PAS Negeri Pahang

Ketua Pemuda PAS Kawasan Kuala Krau


PEMUDA PAS SELEPAS ENAM TAHUN


· Pertama Kami ucapkan tahniah kepada KP kerana menyampaikan ucap tema yang baik dan tersusun dan terima kasih kerana memimpin kami ke jalan yg benar.

· Namun kami merasakan ada beberapa perkara yang mesti diberikan perhatian serius dan hendaklah sentiasa menjadi agenda perbincangan.

· KP menyebut kejayaan besar 1999 dan kejayaan lebih besar 2008. Hasil daripada pembinaan UKJ semenjak 2003.

· Alhamdulillah kita bersyukur dengan kejayaan tersebut, namun kita jangan alpa dan leka kerana disana ada faktor lain yang menyumbang kepada kejayaan besar itu? Kerana kejayaan 1999 lebih bergantung kepada kezaliman UMNOBN dalam isu Anuar, ini terbukti apabila kita kalah teruk 2004 kerana kepimpinan Mr clean Paklah dan kemudian menang besar 2008 kerana kelemahan Paklah dalam mengurus ekonomi negara.

· Oleh itu kita mesti mencapai kemenangan besar dalam PRU ke 13 nanti dengan kemenangan hakiki, dengan kekuatan yg ada pada kita.

· Maksud saya kemenangan yang bukan bergantung kepada isu semata-mata tetapi lebih kepada kerja kuat kita yang tersusun rapi.

· Kita mahu UKJ yang berfungsi bukan sakadar di datakan dalam sistem, Hasrat melahirkan 10 safwah mukhtarah yang bergerak diperingkat cwg mesti tercapai Kita perlukan pemuda yang sentiasa bersedia apabila jamaah memerlukannya bukannya muncul setiap kali PRU sahaja dan bukan pemuda Touch and Go.


MEMIMPIN PEMUDA MALAYSIA


· Ini agenda besar dan penting, rosaknya pimpinan akan datang apabila rosaknya generasi muda hari ini.

· Siapa lagi yang kita harapkan untuk memimpin pemuda Malaysia. UMNO? Ketua pemuda yang terpalit dengan dosa besar, Rasuah...


سيأتي على الناس سنوات خداعات يصدق فيها الكاذب و يكذب فيها الصادق و يؤتمن فيها الخائن و يخون فيها الأمين و ينطق فيها الرويبضة . قيل : و ما الرويبضة ؟ قال : الرجل التافه يتكلم في أمر العامة " ابن ماجةو الحاكم و أحمد


· pemuda PAS mesti memimpin, kerana kita pemuda gerakan Islam, demi memastikan kepimpinan negara pada masa akan datang adalah generasi yang beriman, bertaqwa, berakhlak dan amanah.

· Tahun 2008 kita menang dikebanyakan saluran pengundi muda, maka pemimpin pemuda disemua peringkat mesti merancang program yang sesuai dengan mereka.


KEPIMPINAN ULAMA TUNGGAK PERJUANGAN


· Pemudalah yang telah menginstitusikan kepimpinan ulama sejak tahun 1982, 27 tahun yang lalu.

· Alhamdulillah, kita bersyukur kpd Allah kerana dalam gerakan Islam PAS kita mempunyai ulama-ulama yang bukan sahaja boleh mengajar di masjid dan surau sehingga institusi masjid dan surau menjadi makmur. Bukan sahaja boleh menghurai permasalahan hukum-hakam yang sentiasa dihadapi oleh masyarakat...

· Bahkan kita mempunyai ramai ulama profesional yang boleh memimpin dan memandu gerakan Islam supaya sentiasa berada di atas landasan yang betul, tidak nampak jumud dan terkehadapan sehingga menggerunkan musuh.

· Mengekalkan kepimpinan ulama adalah tanggungjawab pemuda seluruhnya. Dalam konteks sekarang Allah tidak akan mengutus Nabi…


قَالَ كَانَتْ بَنُو إِسْرَائِيلَ تَسُوسُهُمْ الْأَنْبِيَاءُ كُلَّمَا هَلَكَ نَبِيٌّ خَلَفَهُ نَبِيٌّ وَإِنَّهُ لَا نَبِيَّ بَعْدِي (متفق عليه)


· Lahirnya golongan ulama yang akan mewarisi kepimpinan Nabi itu, kerana Nabi mengatakan:

إِنَّ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِيَاءِ (الترمذي)


· Nabi memberikan isyarat jelas dalam bab ini…

- Imamah sughra: Abu Bakar diminta mengimami solat

- Imamah kubra: Dalam melantik imamah kubra, maka sahabat berpandukan kepada sesiapa yg nabi lantik menjadi imam dalam imamah sughra...


(قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَؤُمُّ الْقَوْمَ أَقْرَؤُهُمْ لِكِتَابِ اللَّهِ فَإِنْ كَانُوا فِي الْقِرَاءَةِ سَوَاءً فَأَعْلَمُهُمْ بِالسُّنَّةِ (مسلم

· Maka jumhur berpendapat (as-Syafie, al-Mawardi, al-Qadhi Abu Ya`la, al-Qurtubi, Ibnu khaldun) bahawa syarat untuk menjadi imam kubra ialah dia hendaklah sampai ke martabat ijtihad. Berkata as-Syatibi:


إن العلماء نقلوا الإتفاق على أن الإمامة الكبرى لا تنعقد إلا لمن نال رتبة الإجتهاد والفتوى في علوم الشرع (في كتابه الإعتصام)

· Bermula zaman Yazid bin Muawiyah ulama diberi jawatan no2 maka kesudahannya...berlaku kefasadan di dalam pentadbiran...Nabi bersabda:


هَلَكَةُ أُمَّتِي عَلَى يَدَيْ غِلْمَةٍ مِنْ قُرَيْشٍ (بخاري) الحافظ ابن حجر: والمراد يزيد بن معاوية لأن أبا هريرة يقول: اللهم لا تدركني سنة ستين ولا إمارة الصبيان فإن يزيد استخلف فيها وبقي إلى سنة أربع وستين ثم مات

· Sebab itulah Nabi mengutus Mu`az ke Yaman. Dalam masa yang sama Nabi juga mengiktiraf peranan golongan profesional...Salman al-Farisi dengan khandaknya, Khalid al-Walid sebagai panglima perang (JPN)

· Maka untuk memimpin sebuah gerakan Islam, ulamalah sebagai tunggaknya, manakala profasional dan aktivis adalah tiang seri dan paksi kekuatan perjuangan kerana tanpa mereka maka lemahlah gerakan Islam masa kini. Kita hendaklah mengamalkan konsep...


وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ

PEMUDA PENYAMBUNG PERJUANGAN


Sekarang kita berjuang sebagai sayap kanan kepada parti. Kitalah juga yang akan menyambung perjuangan ini dimasa akan datang. Dalam masa yang sama kita berperanan memproses, mendidik, mentarbiah dan seterusnya melahirkan kepimpinan pemuda sebagai generasi pelapis silih berganti demi memastikan perjuangan Islam ini sentiasa dipimpin oleh mereka-mereka yang berilmu, beriman, bertaqwa, berakhlak, berkebolehan dan berketrampilan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...