KULIAH DHUHA MINGGUAN SETIAP SABTU 9.30 PAGI DI DARUL HIKMAH KERDAU. SEMUA DIJEMPUT HADIR

Jumaat, 15 November 2013

MAZLAN, ANAK & FELDA

Saudara Mazlan Aliman

Di sebalik kegembiraan mendapat anugerah kemenangan dari Allah, tidak ramai yang tahu ujian dan keperitan yang saya alami selama ini. Meskipun saya dan rakan2 berjuang puluhan tahun untuk mendapat hak dan mempertahankan kepentingan para peneroka, penghinaan dan cercaan yang diterima dari peneroka dan anak peneroka sendiri bukan kepalang.

Tokoh seperti Allahyarham Hj Suhaimi Said yang mula menggerakkan usaha mendapatkan HakMilik peneroka secara individu di awal 80an. Felda mahu beri HakMilik secara kelompok ditentang habis2an oleh beliau dan pejuang peneroka seperti arwah Pak Su Sukarno, Salleh Ahmad dan lain2. Alhamdulillah, perjuangan mereka berhasil, hingga Kerajaan akur memberi HakMilik secara individu. Hj Suhaimi ditahan di bawah ISA kerana dituduh menghasut atas usahanya itu. Sebahagian besar anak peneroka hari ini tidak mengetahui cerita ini. Sesetengahnya menjadi pengampu tidak tentu pasal.

Sewaktu peneroka Felda Cahaya Baru begitu ghairah menjual tanah mereka di bawah Cahaya Baru Development Berhad yang diketuai pimpinan Umno Cawangan, saya bersama Lawyer arwah Razak Ahmad, Hassan Karim,Salleh Ahmad(SU PSRM) berulang kali mengingatkan jangan dijual tanah tersebut. Pertahankan ia, ini aset orang melayu. Saya diludah dan nyaris ditampar dalam satu majlis di sana. Dihalau dari Felda Cahaya Baru kerana menghalang orang melayu yang sudah tidak sabar2 untuk bergelar Orang Kaya Baru/Jutawan Segera. Saya sedang mengumpul bahan dan akan menyiapkan sebuah buku mengenai Cahaya Baru sebagai suatu koleksi sejarah.

Berapa kerat peneroka dan anak peneroka yang pertahankan Felda Labu Johnson dan Sendayan dikala Isa Samad yang waktu itu Menteri Besar NS 'melelongnya'?
Mana pergi pejuang UMNO yang sepatutnya jadi benteng orang melayu?

Ketika Suhaimi Said ditahan buat kali ke 2 dibawah ISA atas isu hasutan kpd peneroka, saya dan arwah Malik Yusof(bekas ADUN Tahan) antara yang disenaraikan untuk ditahan sama. Walhal, isu utama pada waktu itu membela peneroka dari penipuan atas pendapatan. Di tahun2 90an, pendapatan peneroka sgt rendah, manakala potongannya terlalu tinggi. Kami menganjurkan siri2 bantahan di Felda2 seluruh negara. Bayangkan deritanya peneroka, ada paysheet mereka balance 25 sen!

Cabaran terbesar sewaktu Isa Samad menjadi Pengerusi Felda. Penyenaraian FGVH, cubaan rampasan kuasa keatas KPF, pembuangan Dato' Zulkifli Abd Wahab, petisejukkan beberapa pegawai kanan Felda dan pengambilalihan ekuiti KPF dari Felda Holding; saya melalui ujian terhebat apabila Isa Samad memperalat seluruh jentera Felda menyerang saya bertalu2. Fitnah bertali arus. Majalah pro Felda,diterbitkan, risalah dikeluarkan yang kesemuanya dibuat dengan satu tujuan, aibkan Mazlan Aliman.

Bagaimana ada usaha memporakperandakan adik beradik saya. Diheret seorang ahli keluarga saya ke sana ke mari dengan tujuan untuk memalu dan menjatuhkan nama baik saya. Hancur luluh perasaan ibu saya dengan perbuatan mereka yang tidak bertanggungjawab. Beberapa kali ibu saya menangis dan menasihatkan saya agar terus tabah dengan ujian yang saya lalui.

Apa yang Isa Samad dan Faizoull Ahmad tidak buat pada saya. Ratusan kain banner yang dinaikkan merata Felda mengutuk saya, menyekat saya dari memasuki Felda, Siri penerangan di Balairaya kepada peneroka semata2 memfitnah saya dan ditaburkan berbagai bahan bercetak yang kesemuanya mencerca dan menghina saya.

Insan yang paling rapat adalah ibu dan isteri saya. Isteri saya berdoa setiap hari di Tanah Suci Mekah waktu mengerjakan Fardu Haji bersama mertua saya tahun 2012 lalu agar saya sabar melalui liku2 perjuangan. Ibu saya sentiasa bermunajat kepada Allah tanpa henti. Waktu saya dilokap di Lembah Klau, dia cukup sedih. Kesihatannya terganggu. Bagaimana perasaan seorang ibu apabila anaknya di tangkap dan dilokap, membaca berita palsu melalui majalah Felda dan pro Felda seperti Suara Felda(diterbitkan setiap bulan) yang mencemuh anaknya?

Allah Maha Kaya. Apabila saya beroleh kemenangan berganda di Mahkamah Tinggi Temerloh pada 23 Oktober dan Mahkamah Tinggi KL Pada 11 November lalu, tentulah Ibu dan Isteri saya yang paling gembira. Ibu peluk erat saya dengan linangan airmata. Inilah antara detik yang cukup membahagiakan saya. InsyaAllah, cuti sekolah bulan Mac 2014, saya akan bawa ibu dan isteri saya menunaikan Umrah, bagi menunaikan hajat ini bersama insan yang paling saya kasihi...

Saya kerap membaca Firman Allah, ' Barangsiapa yang menolong agama Allah, Allah pasti menolong kamu dan menetapkan pendirian kamu'.
Saya amat yakin dengan pertolongan Allah. Alhamdulillah, ia sentiasa saya rasa dan nikmati bersama ahli keluarga saya.

Perjuangan untuk rakyat mesti diteruskan. Semangat kian membara. InsyaAllah, warga Felda akan bersatu menentang pengkhianat sebenar yang menghisap darah para peneroka.

Tidak mustahil, Ngo ANAK akan berpadu tenaga dengan Majlis Belia Felda untuk bekerjasama demi kehidupan yang lebih baik khususnya buat Generasi Baru Felda. Ia telah saya nyatakan kepada YB Anuar Manaf dan Wan Zawawi di Mahkamah tempohari. Doakan kami untuk realisasikan hasrat murni ini...

dari fb Mazlan Aliman


Posted via Blogaway

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...