KULIAH DHUHA MINGGUAN SETIAP SABTU 9.30 PAGI DI DARUL HIKMAH KERDAU. SEMUA DIJEMPUT HADIR

Sabtu, 9 November 2013

Astro dan Monopoli

Kerajaan yang ada hari ini hendaklah menjadi kerajaan yang prihatin dengan masalah rakyat. Rakyat sekarang sedang berdepan dengan bebanan kenaikan harga barang ekoran dari penarikan subsidi oleh pihak kerajaan.

Penarikan subsidi minyak petrol dan minyak disel, penarikan subsidi keperluan harian seperti minyak masak, gula, tepung dan sebagainya, semuanya membebankan rakyat khususnya mereka yang berpendapatan rendah.

Tiba-tiba satu lagi beban yang terpaksa ditanggung oleh rakyat iaitu kenaikan caj tambahan Astro RM2 bagi pakej keluarga dan RM6 bagi pakej sukan bermula 24 November ini.

Astro tidak sepatutnya menambah beban pengguna dengan menaikkan caj untuk beberapa pakej yang disiarkannya memandangkan syarikat tersebut telah meraih keuntungan besar saban tahun BUKANNYA RUGI. Berita Harian pernah menyiarkan pendapatan ASTRO sebanyak RM4.3b bagi tahun kewangan berakhir pada 31 Januari 2013.

Kekayaan ASTRO adalah akibat monopoli, hanya satu2nya syarikat penyiaran televisyen berbayar dibenarkan dan tiada syarikat lain dibenarkan sekalipun sudah ada beberapa syarikat lain cuba memohon.

Pemancar2 stesyen percuma tidak ditingkatkan sehingga bukan sahaja kawasan pendalaman, kawasan bandar dan pinggir bandar mengalami nasib yang sama, sehingga menyebabkan pengguna  tiada pilihan kecuali terpaksa melanggan ASTRO.

Kerajaan akan mengambil tindakan tegas ke atas anda jika anda bersaing dengan ASTRO dengan menceroboh langit siaran atas nama undang-undang.

Menceroboh dengan maksud, apabila anda beli receiver dan LNB (parabola) utk aksess MEASAT satelite untuk dapatkan siaran, maka anda boleh didenda RM10000 dan penjara jika sabit kesalahan. Ada berani?

Oleh itu monopoli Astro harus ditamatkan, Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan seharusnya meluluskan lesen khidmat televisyen berbayar kepada syarikat lain bagi mewujudkan persaingan sihat di antara penyedia perkhidmatan seperti yang berlaku di antara pembekal perkhidmatan komunikasi selain memberikan lebih pilihan kepada pengguna.

# DAH UNTUNG RM4.3 BILION SETAHUN NAK UNTUNG BANYAK MANA LAGI???

Ustaz Shahril Azman Abdul Halim Al Hafiz
Ketua Penerangan, PAS Kawasan Kuala Krau

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...