KULIAH DHUHA MINGGUAN SETIAP SABTU 9.30 PAGI DI DARUL HIKMAH KERDAU. SEMUA DIJEMPUT HADIR

Selasa, 9 Mac 2010

Pilihanraya Bukan Urusan Dunia Semata mata

Fahaman salah yang merbahaya, yang sedang melanda ummat Islam hari ini ialah anggapan mereka bahawa agama itu hanyalah sembahyang, puasa, zakat dan haji sahaja sedangkan politik pilihan raya dan muamalah hidup tidak ada kena mengena dengan agama dan menganggap ia hanya duniawi semata-mata.


Oleh yang demikian, ramai dikalangan ummat Islam yang sembahyang, puasa dan tidak pernah meninggalkannya serta mengikut syarat-syarat dan rukun-rukunnya tetapi tidak pernah memikirkan tentang halal haram dalam muamalah jual beli, dalam nikah kahwin, talak dan persaudaraan Islam yang ada hubung kaitnya dengan hukum Islam.

Masyarakat Islam yang seumpama ini akan menganggap bahawa pilihan raya adalah duniawi semata-mata. Berdasarkan kepada fahaman inilah mereka bebas memilih sesiapa sahaja yang memerintah dan tidak merasa berdosa di atas pilihan mereka itu. Natijahnya kita dapati ramai dikalangan masyarakat Islam hari ini yang memberi undi mereka kepada orang yang bukan ahli sedangkan mereka sendiri tahu orang yang mereka pilih itu tidak layak, tidak mahu melaksanakan undang-undang Islam. Mereka juga tahu lawan yang bertanding dengan pilihannya adalah lebih berhak diundi tetapi sengaja tidak memilihnya.


Semua ini berlaku kerana mereka mengundi bukan atas dasar agama tetapi atas dasar kawan, keturunan, keluarga, wang ringgit dan nafsu. Mereka telah menyalahgunakan hak mengundi dan tidak terasa bahawa mereka telah melakukan jenayah dan dosa mengikut pandangan syarak. Sebagaimana yang telah diterangkan sebelum ini bahawa suara (pembuangan undi) adalah merupakan syahadah. Al-Quran mengajar kita bahawa :


“Apabila kamu mengucapkan sesuatu maka hendaklah kamu bersikap benar dalam ucapanmu walaupun ucapan kamu menyalahi kaum kerabat kamu” ( Al – Ana’m )


Menunaikan hak mengundi dengan betul adalah dianggap menunaikan amanah, sekiranya kita memberi undi kepada orang yang tidak layak sedangkan di waktu itu ada orang lain yang lebih layak, maka pada waktu itu, berdasarkan kepada harga dan nilai undi, kita telah memberi syahadah dusta. Di dalam Al-Quran, Allah S.W.T. memberi amaran supaya meninggalkan cakap bohong, disamping itu Allah S.W.T. mendedahkan najis penyembahan berhala melalui firmanNya :


“ Jauhilah najis penyembahan berhala dan jauhilah bercakap bohong”


Banyak hadith yang menerangkan bahawa syahadah dusta termasuk dalam dosa-dosa besar dan akan menerima azab dari Allah S.W.T. Hadharat Abu Bakar As-siddiq menyatakan bahawa Rasulullah S.A.W. bersabda : “Adakah kamu tahu apakah itu dosa-dosa besar ? Iaitu menyekutukan Allah dengan yang lain, menderhakai kedua ibubapa dan dengarlah baik-baik ! sambil dia bangun dari tempat duduknya lalu mengucapkannya dalam keadaan berdiri : “Memberi syahadah dusta dan bercakap bohong juga adalah dosa besar, beliau mengulanginya beberapa kali sehingga kami berkata di dalam hati kami mudah-mudahan beliau berhenti dari ucapannya”. Janji buruk ini hanyalah akan menimpa ke atas mereka yang menyalahgunakan hak mengundi disebabkan hubungan peribadi dan wang ringgit, mereka menunaikannya kepada orang yang bukan ahli.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...